pühapäev, 28. oktoober 2007

vajub nõnda tasakesi, vaevu-vaevu...


Milline tore öö! Tund aega nagu maast leitud!

Magasin ennast välja. Nädala võlad tagantjärele ja osa uue nädala omadest ette. Koristasin üle pika aja. Nüüd olen öö otsa tegelenud üha oma armsama harrastusega: kuulanud ja sortinud arvutis muusikat. Täna öösel paitasin kõrvu lausa maiuspaladega, nimelt 1980. aastate eesti popi ja rokiga. Nii palju head ja põnevat on seal veel avastada! Kes oleks võinud näiteks arvata, et vast tubli õhtu otsa võib rokkida juba ainult ansambli Fix laulude saatel. "Pesumees", "Oma saar", "Vana pildiraam", "Vaid üks pilk", "Päevad läevad", "Kuninganna", "Bidmanula", "Unistaja metsateel", "Tähtede poole" jt.

Või Mahavok koos Kare Kauksi/Marju Länikuga. "Las ma värvin sind punaseks", "Lendutõus", "Lootus", "Läbi vaikuse",
"Minna lihtsalt nii", "Mägede hääl", "On läinud aastad", "Tunnete keel" (muide, Rudolf Rimmeli sõnadele), "Usu ometi" (Doris Kareva sõnadele) jt. Kõik need on Kare Kauksiga. Marju Länikuga on aga üks kaunimaid "Päikesemaa". Samuti "Mäng" ja "Ikka jälle". Kahju, et neid viimast kolme pole CD-kvaliteediga välja antud, peab leppima vinüülidelt ripitud mp3-dega. Vähemalt ma ei tea, et oleks.

Samuti hakkasin täna öösel otsima Thea Paluoja e-posti aadressi. Mul tuli hull tahtmine otse temalt küsida, kas tal juhtumisi võiks olla faili kujul olemas hitt "Õnnemaa", mis kõlas tema esituses mingis 1980. aastate lõpu muusikasaates (oli mingi võistlussaade, umbes nagu hiljem "Seitse vaprat") - ja kõlas nii, et on mul siiamaani meeles. Seda laulu pole samuti uuemal ajal kuskil välja antud. Aga ei leidnud tema
e-posti aadressi...

Muide, aga siin on midagi huvitavat Eesti NSV tollase popi- ja rokielu kohta ru-domeeni alt. Ma ei ole eesti keeles midagi nii informatiivset kahjuks veel näinud. Kui veel natuke guugeldada, siis leiab ka tõlgenduse Mahavoki kummalisele nimele ja muud teadjate inimeste juttu. Ansambli nimi siis aga akrostihhon algkoosseisu nimedest:

M - Madis (Karl)
A - Arras (Raul)
H - Himma (Sven)
A - Aas (Kalev)
V - Vaikmaa (Heini)
O - Oronen (Peeter)
K - Kirme (Kristjan)

Ilmselt üks tuntumaid Kare Kauksi ja Mahavoki laule on "Lootus". Rütm on võimas ja sugestiivne, eriti kui seda kuulata kõva bassiga ja kergelt ärakruvitud olemises. Kirjutasin sõnad ka siia välja. Need on ühe poplaulu kohta ääretult apokalüptilised. Tundub, et neis kajastub fosforiidisõja teema - kõik need vajuvad maad ja kuivanud kaevud. Samuti annab selle teemaga seletada esmapilgul arusaamatut fraasi "suurematest laevadest". (Kahes kohas polnud laulus sõnadest täpselt aru saada, jätsin sinna kursiivi, võib-olla kellegi kõrv on terasem.)

*

Mahavok
LOOTUS

(H. Vaikmaa - O. Ove)


Vajub maa,
vajub nõnda tasakesi, vaevu-vaevu...
Vajub maa,
kas ma nägin und või liigub keegi praegu?

Vajub maa,
vajuvad kõik mäed
ja vajuvad kõik järved.
Vajub maa,
vajuvad ka käed
ja kangeks jäävad sõrmed.

Tolmu keerutab tuul
ja pilvi täis on kogu taevas.
Lehed langevad puult,
kuid see-eest suuremad on laevad.

Vajub maa,
vajub nõnda tasakesi, vaevu-vaevu...
Vajub maa,
kas ma nägin und või liigub keegi praegu?

Tolmu keerutab tuul
ja pilvi täis on kogu taevas.
Sõnad hääbuvad suul,
kuid hinge ikka jäänud vaevad.

Kui homme päikest ma näen,
lootma jään,
et oma metsade laulu kuulen,
lootma jään.

Kas ikka rohetavad aasad,
ma hüüan põldudele kaasa.
Nüüd valjult üle maa ja vee
hüüan ma veel.

Vajub maa,
vajub nõnda tasakesi, vaevu-vaevu...
Vajub maa,
kas ma nägin und või liigub keegi praegu?

Tolmu keerutab tuul
ja pilvi täis on kogu taevas.
Sõnad hääbuvad suul,
kuid hinge ikka jäänud vaevad.

Kui homme päikest ma näen,
lootma jään,
et oma metsade laulu kuulen,
lootma jään.

Kas ikka rohetavad aasad,
ma hüüan põldudele kaasa.
Nüüd valjult üle maa ja vee
hüüan ma veel.

Di-di-dii-di-di-dii...

Vajub maa,
tõuseb päike.
Sõnakuld
kaotab läike.
Mis on ees,
küsin vaid.
Ära usu
vaikijaid. (2x)

Vajub maa,
vajub nõnda tasakesi, vaevu-vaevu...
Vajub maa,
nüüd ma tummal pilgul vaatan oma kaevu,
kaevu.

2 kommentaari:

Anonüümne ütles ...

Kui hommikuks huvi üle ei läinud, siis:

RAPLA LAULUSTUUDIO
juhataja
THEA PALUOJA
Tel 489 0957
Mob 5554 3907
thema@hot.ee

wr ütles ...

Aitäh!
Huvi ei ole juba pool aastat üle läinud, kus ta siis hommikukski sai...