teisipäev, 27. mai 2008

piima-juurviljasupp on imeline!

Kuuldukse, et paljudel inimestel on hämarast lapsepõlvest miskid hirmsad piima-juurviljasupi söömise elamused, mistõttu nad täisealiseks saades püüavad oma elupäevad mööda saata sellest imelisest toidust nii eemal kui võimalik.

Aga see on eksitus! Rehabiliteerigem piima-juurviljasupp!

Nendes hirmsates elamuses on süüdi ainult mõni lasteaia või kooli kokatädi, kes ei pühendunud söögivalmistamisele küllalt hingega. Aga piima-juurviljasuppi tegi minu vanaema, piima-juurviljasuppi tegi minu ema - ja piima-juurviljasuppi hakkan nüüd tegema ka mina!

Vaja läheb:

kartulit
porgandit
kapsast
hernest
piima

Kõigepealt tuleb juurikad väikese koguse veega pehmeks keeta. Siis herned sisse ja kohe ka piim. Ja valmis ongi! Väga hea on see supp esimese soojaga. Aga kaks korda parem on see teise soojaga. Kolmas soojendus suurendab maisteomadusi neljakordselt. Ja suurepärane on see supp ka täiesti jääkülmana.

Tegin laupäeval viieliitrise poti täie ja sõin peaaegu kõik kohe ära. Natuke jäi ka teiseks soojendamiseks. Keele viis alla! Mitte asjata ei ole minu maitsemõõdustiku skaala suurimaks seni teada olevaks väärtuseks minu vanaema piima-juurviljasupp pärast ülessoojendamist - 26,43 nämmi!

*

Kes ei ole kursis minu poolt välja töötatud maitsemõõdustiku skaala ja selle mõõtühiku nämmiga, neile tutvustan seda siinkohal täiendavalt.

Töötasin välja uue mõõdustiku, mis on väärt asetamist meetermõõdustiku ja Celsiuse kraadimõõdustiku kõrvale. Selleks on maitsemõõdustik, millega mõõdetakse toidu (nii tahke kui ka vedela) maitsvust. Maitsemõõdustiku mõõtühikud on nämm, nämps ja näks järgmises suhtes:

1 nämm = 100 nämpsu = 1000 näksu

1 nämm on maitsvuse hulk, mida omab öösel kella 3 ja 4 vahel Ajakirjandusmaja taga Tommi grillis tühja kõhuga söödud Tommi kebab (vt pilti). 0 nämmi on maitsvuse hulk, mida omavad päeval kella 3 ja 4 vahel Narva maanteel Pro Kapitali all söögikohas söödud kartulid vorstisoustiga. Šokolaad Tupla on 0,6 nämmi (ehk 60 nämpsu), külm ploomimahl 0,8 nämmi (ehk 80 nämpsu), Mauruse pubi seljanka 1,1 nämmi. Negatiivseid väärtusi maitsemõõdustikus ei ole, positiivsete väärtuste piir on võrdne lõpmatusega. Seni suurim ametlikult mõõdetud maitsemõõdustiku väärtus on 26,43 nämmi, mis sisaldus minu vanaema valmistatud piima-juurviljasupis pärast ülessoojendamist.

*

Veel olen teinud sellise apoteoosi:

Sind ülistan, kardulas!
Ja sind, porgand!
Ja sind, kapsas!
Ja sindki, väike hernes!
Teist kokku saab hea
..........aed-vilja-supi,
..........aed-vilja-supi,
..........aed-vilja-supi,
kui keetta teid piimaga.
Piim, sinagi ole ülistet!

3 kommentaari:

Kader ütles ...

Teeme piima-juurviljasupi rehabiliteerimise ühingu! Ma kunagi kirjutasin selle supi teemal isegi Oma Maitsesse kaitsekirja :)

wr ütles ...

Teeme! Olen käsi!

joanamari ütles ...

siit retseptist puudub kaks asja
või ja manna;)