neljapäev, 15. mai 2008

kuidas Betty ukse lihtsalt lukku keeras (Tomi juures, 384, eetris 27. mail)

Pööningukambris on Tom.

TOM
Tere! Iga päevaga jõuab lähemale suvevaheaeg. Suvevaheaeg nii koolis kui ma meie saates. Loodetavasti olete juba välja mõelnud, mida te suvel teete, sest ma – puhtalt isiklikule kogemusele tuginedes – hoiatan: kui te sellega viivitate, siis avastate ühel hetkel, et pool suve on juba selja taga, aga teie pole ikka veel midagi muud teinud, kui niisama molutanud. Kuigi, ega niisama molutamisel ka viga pole, vahel see on isegi parem kui...

Ilmub Betty.

BETTY
Tere, Tom!

TOM
Tere, Betty!

BETTY
Mis teed siin?

TOM
Mis sa arvad, mis ma teen?

BETTY
Saadet teed.

TOM
Õige! Saadet!

BETTY
Ma tahaks ka saadet teha.

TOM
Noh, eks sa oled seda teinud ka.

BETTY
Ma mõtlen – täiesti ise. Üksi.

TOM
Oled ju ka täiesti ise seda teinud – üksi.

BETTY
Aga see oli nii ammu! Tahaks veel.

TOM
Noh, vaatame seda asja. Aga mitte täna.

BETTY
Miks mitte täna?

TOM
Noh, kuhu ma siis pean minema?

BETTY
Ma ei tea. Mine alla.

TOM
Ah, ära jaura. Täna võime koos saadet teha. Ja homme vaatame. Kui sa hästi käit...

Betty võpatab, nagu oleks midagi kuulnud.

BETTY (katkestab)
Kuuled?

TOM
Mida?

BETTY
Keegi hüüdis sind.

TOM
Hüüdis või?

BETTY
Ma kuulsin küll. Keegi hüüdis sind.

TOM
Mina ei kuulnud.

BETTY
Sina muidugi ei kuulnud, sa parasjagu rääkisid.

TOM
Noh, nii kõvasti ma ka ei rääk...

BETTY (katkestab)
Näh, nüüd jälle! See oli vist vanaema.

TOM
Ah, mis sa ajad, mind pole kunagi saate tegemise pealt alla kutsutud.

BETTY
Võib-olla on midagi olulist? Saabus näiteks mingi pakk, mis on vaja kiiresti sisse tassida.

TOM
Ah mis sa seletad! Mis pakk!

BETTY (vangutab pead)
Noh, ise tead. Mina igatahes kuulsin selgesti.

Paus. Siis tõuseb Tom püsti.

TOM
Ah! Ma lähen vaatan. Aga hoia oma nahk, kui sa valesti kuuled! Siis saadan su otse kõrvaarsti juurde! Koolis õpetajad räägivad, et tänapäeva noortel on kuulmine selle pideva pleierikuulamise pärast viletsaks jäänud.

Läheb ukse juurde ja kaob selle taha. Kohe on Betty kraps ukse juures ja keerab selle lukku!

BETTY
Hahaa! Ikkagi teeb täna Betty üksi saadet!

Naerab rahulolevalt. Ukse taga on Tom kohe taibanud Betty kavalat plaani ja taob nüüd vihaselt uksele.

TOM (ukse tagant)
Betty! Tee lahti! Mis see siis tähendab!

BETTY
See tähendab, et mina teen täna üksi saadet!

TOM
Ma sulle teen seal üksi saadet!

BETTY
Ära ähvarda! Sellest pole mingit kasu. Mine parem õue jalutama, ära passi ilusa ilmaga toas!

Tuleb tagasi laua äärde. Läbi ukse on kuulda veel Tomi vihaseid hüüdeid.

BETTY
Soh! Nüüd olen mina saatejuht! Ja me hakkame vaatama moekanalit! Ei mingeid multikaid!

Otsib telekapuldi üles ja hakkab seda klõpsima. Päris televiisoris vahelduvad suvalised kanalid.

BETTY
Ei olegi moekanalit! Nõme telekas!

Paneb puldi käest.

BETTY
Ma parem räägin teiega juttu. Nagu Tom ja Anni räägivad. Ma oskan ka. (paus) Nii... (paus) See, et mis teete seal? (paus) Ah soo, jah, te ei saa ju vastata, õigus küll. (paus) Hehe, rumal küsimus ka – mis te seal ikka muud teete, kui vaatate telekat. Eks ole ju. (paus) Täna on õues ilus ilm. (paus) Eile oli ka ilus ilm. (paus) Kui ma väike tolmutuustiplika olin, siis laulis ema mulle ikka sellist laulu:

oi-lii,
oi-laa,
oi-lal-lal-lal-lal-laa!

Aga ma ei tea, miks mulle see praegu pähe tuli. (paus) Õeh. (paus, siis satub järsku suurde elevusse) Kuulge, ma sain täna ju uue postimüügikataloogi! Oodake, ma kohe toon!

Kaob pikaks ajaks kaadrist. Siis tuleb tagasi, käes mingi postimüügikataloog.

BETTY
Postimüügikataloogid on mu lemmikraamatud. Ma loen nad alati kaanest kaaneni läbi. Vaatame, mida siis pakutakse...

Betty loeb ette rea toodetenimetusi ja kommenteerib vabas vormis. Siis paneb kataloogi käest.

BETTY (vaatab ukse poole)
Tom on päris vaikseks jäänud. Nojah, mis tal teha on. Kui ta just ust ei taha maha murda. Las vaatab allkorruse telekast, kui hästi ma saadet oskan teha. (paus) Hm... Ma pean huultele läiget panema. Kuhu see huuleläige mul jäigi... (hakkab pööningul ringi vaatama) Siin ei ole... Siin ei ole... Kus ma seda viimati nägin...? (leiab ühe karbi) Näe, mis ilus karp! Siia oleks hea midagi panna. Oota, mida ma nüüd pidingi otsima? (paus) Ah jaa, huuleläiget. (hakkab uuesti otsima) Huuleläige, huuleläige...

Betty turnib diivani serval, siis kaotab tasakaalu, kukub kiljatades diivani seljatoe taha. Tükk aega vaikust.

BETTY (diivani tagant, nii et teda ei ole näha)
Ärge muretsege, kõik on korras! Ma leidsin huuleläike ka üles. Oodake, ma kohe... (paus, siis rahulolevalt) Hm-hm-hm!

Betty ilmub taas nähtavale.

BETTY
Nüüd kohe teine tunne. Küll on ikka tore ilus välja näha.

Keegi prõmmib uksele.

BETTY
Kes on?

TOM (ukse tagant, vihaselt)
Lase multikaid, ära plätra seal oma huuleläikest!

BETTY
Aga kui sa teaksid, kui ilus ma nüüd välja näen. (vaatab ringi) Kus sul siin peegel on?

TOM
Sa oled viimast korda selles saates, kui sa kohe multikaid peale ei pane!

BETTY
Miks siis kohe nii kurjalt? Kas sa sellisest sõnast nagu „palun” oled kuulnud?

TOM
Betty! Võta mõistus pähe!

BETTY (endamisi, osatavalt)
Lase multikaid! Viimast korda saates! Võta mõistus pähe! (paus) Huvitav, mis multikad täna on? (võtab telekava, loeb) „Mammutisaare leiutajaid”... Hm... Vaatame siis.

[Multikas 1]
[Multikas 2]
[Multikas 3]

Pööningukambris ei ole kedagi näha. Möödub mitu hetke. Siis ilmub Betty taas kaadrisse.

BETTY (hingeldades)
Oh, oh, käisin vahepeal ära. (paus) Nii... (paus) Aga nüüd olen tagasi. (paus) Tagasi, tagasi... Igatahes mitte edasi. Täitsa tagasi. Tagasi jah. (paus) Peaks vist millestki targast rääkima. (paus, siis tuleb enda arust mingile heale mõttele, elevil) Teate, ma tahaks endale nii väga tuppa üht valgusfoori! Jaa! Nagu lambiks! See oleks jube lahe, mõelge ise – kui tahan, on punane valgus, kui tahan, on roheline valgus, kui tahan, on kollane valgus! See oleks nagu diskosaalis! Mõelge, kui lahe, ah! Sõbrantsid tulevad külla, vaatavad – isver, susver, sul valgusfoor laes, lõpp lahe-ää! Ma saaks niimoodi veel isegi mõnda moeajakirja. See oleks uus mood – valgusfoor toas. Aga kust ma selle saaksin? Meil Suure-Peetris ei ole ühtki valgusfoori. Ja kui oleks, siis ma ei saaks seda ju tänavalt ära virutada, seda läheb tänaval vaja – muidu autod põrkavad kokku. On teil kodus mõni üleliigne valgusfoor äkki? Kui on, siis palun saatke mulle. (paus, kõnevool muutub jälle endiselt napiks) Mnjah. (paus) Mis see kell ka juba on? (vaatab kella) Oi, kell on palju! Saade hakkab läbi saama. Täna siis tegin ainult mina saadet. Minu meelest tuli igati okei välja. Sai multse näidatud ja tarka juttu aetud ja... Nüüd ma lähen teen ukse vaikselt lukust lahti. Loodan, et Tom ei ole enam väga pahane. Tšäu!

Betty kaob diivanilt. Paus. Siis ilmub ta diivanile tagasi.

BETTY
Ah, see asi jäi veel ütlemata, et täna õhtust osa ei ole. Selle asemel on jalgpall Eesti–Gruusia. Aga kõik teleka äärde omadele kaasa elama! Tšäu!

Betty kaob uuesti.

LÕPP

1 kommentaar:

Oryx ütles ...

lollakas :D