reede, 14. detsember 2007

Tom, 278 (26. dets)

TOM
Nii. Aga nüüd on meil saates üllatuskülaline! Te ei arva kindlasti iial ära, kes ta on! Annan vihje: viimaste päevade üks oodatumaid isikuid meie vabariigis. Ja muidugi ka igal pool mujal. Nüüd te juba kindlasti arvasite ära! Tõesti, mul on rõõm tervitada meie saates – jõuluvana! Tere, jõuluvana!

Kaadris on täiskostüümis traditsiooniline jõuluvana.

JÕULUVANA
Hoo-hoo. Tere-tere.

TOM (vaatajale)
Meile üleeile õhtul küll jõuluvana ei tulnud, kingitused tõi päkapikk kuuse alla, aga kui esimese püha hommikul poodi läksin, siis nägin otse poe uksel – jõuluvana. Ning siis kutsusingi ta tänasesse saatesse. (jõuluvanale) Kui küsida tohib, siis mida te seal poes jõulu esimese püha hommikul tegite?

JÕULUVANA
Ikka tohib küsida! Ma ostsin jääteed ja porgandipirukaid bussi peale kaasa. Tahtsin koju sõita.

TOM
Tahtsite bussiga koju sõita?

JÕULUVANA
Jah.

ANNI
Aga mina olen kuulnud, et jõuluvanad sõidavad saaniga, mida veavad põhjapõdrad?

JÕULUVANA
Muinasjuttudes küll, jah. Ja filmides. Aga mina olen ikka päris elu jõuluvana. Mina sõidan bussiga.

ANNI
Siis sinna, kus te elate – Lapimaale?

JÕULUVANA
Ei, mina elan Jõgeval.

ANNI
Ah? Jõgeval? Aga... Mina olen ikka arvanud, et jõuluvana elab Lapimaal...

JÕULUVANA
Jah, eks neid elab sealgi. Tegelikult elab jõuluvanasid laiali üle kogu maailma, igas riigis palju-palju.

TOM
Ahah?

JÕULUVANA
Noh, mis te siis arvasite, et ainult üks jõuluvana on olemas? Mõelge nüüd ise, kui ainult üks jõuluvana oleks! Lapsi on ju sadu ja tuhandeid! Aga üks jõuluvana jaksab õhtu jooksul võib-olla kolm-neli peret läbi käia, siis on võhm väljas ka. Rääkimata sellest, et öö käes.

TOM
Nojaa, õige küll. Kui nüüd mõtlema hakata. Aga see on ikka naljakas – niimoodi mõtlemata hakata, et jõuluvana sõidab bussiga ja elab Jõgeval...

JÕULUVANA
Eks neid elab mujal kah, mitte ainult Jõgeval – nagu ma ütlesin. Suure-Peetris ka, mul on siin lausa mitu head jõuluvanast sõpra. Ja need jõuluvanad, kellel on isiklikud autod, sõidavad nendega. Aga minul autot ei ole. Mul on niimoodi välja rehkendatud, et bussi, rongi ja taksoga on palju odavam sõita. Kui kokku lüüa kõik need kulud, mis auto peale lähevad: bensiin, liikluskindlustus, kaskokindlustus, parkimine, remont... siis tuleb ühistransport lõppkokkuvõttes odavam.

TOM
Ühesõnaga – ja siis, kui jõululaupäev tuleb, istute teie bussi peale ja lähete kodusid külastama. Aga mis te muul ajal teete? Magate?

JÕULUVANA
Loomulikult mitte! Kui ma nüüd koju Jõgevale jõuan, siis panen mantli kappi, võtan habeme eest ja hakkan tegema oma igapäevatööd.

ANNI
Ohoh! Kas te tõesti... käite iga päev tööl?

JÕULUVANA
Loomulikult! Ega raha ise tasku ei tule.

ANNI
Mis tööd te siis teete, kui te parajasti jõuluvana ei ole?

JÕULUVANA
Ma olen ühes... puidutsehhis. Teeme seal igasugu asjadele varsi. Luuavarsi ja labidavarsi ja harjavarsi ja... Suurem osa toodangust läheb Hollandisse.

TOM
Ahah... (paus) Aga kui jõuluõhtu kätte jõuab, siis te...

JÕULUVANA
Siis ma saan Jõuluvanade Liidult salajase kutse, kus on öeldud, mis linna ja mis aadressil ma seekord lähen. Ja mida ma kingiks viin. Tavaliselt on mul siis ikka Suure-Peetri. Ja siis panen habeme ette, manti selga, koti õlale – ja lähen.

TOM
Aga kas teil ka lapsi on?

JÕULUVANA
On! Üks poeg ja kaks tütart!

TOM
Kas neil ka jõuluvana käib?

JÕULUVANA
Ikka! Mul on ühe Vastse-Kuuste jõuluvanaga kokku lepitud, et tema käib minu laste juures.

ANNI
Aga siis ei saa te ju ise üldse jõuluõhtuid oma pere juures veeta, kui te parajasti mujal jõuluvana olete.

JÕULUVANA
Jah, see on see jõuluvana ameti pahupool. Aga mu lapsed ja naine saavad sellest aru. Nad on väga uhked ja rõõmsad selle üle, et nende isa ja abikaasa on parajasti mujal, muudesse peredesse jõulurõõmu viimas. Ja eks ma iga kolme aasta tagant võtan ühed jõulud ka ametist vabaks, olen siis oma perega. (paus) Nüüd ma jäin pikalt Suure-Peetrisse, aga ma läheks ikka veel täna õhtul koju tagasi.

TOM
Igatahes, aitäh saatesse tulemast!

JÕULUVANA
Ah jaa... Mul on siin midagi... (võtab kingikoti, Tomile) Sa oled ikka hea laps olnud?

TOM
Noh, ikka. Vist.

JÕULUVANA (Annile)
Sina ka?

ANNI
Mm... No vist ikka, jah. Ma arvan.

JÕULUVANA
Siis ma annaks teile mõned kingid ka. Need on nii-öelda ülejääk. Need pidid ühele poisile minema, aga siis jõudis minuni viimasel hetkel info, et ta on ühte hulkuvat kassi piinanud – nii et sinna peresse jäi mul minemata. See on väga hea puldiauto! Palun! (ulatab Tomile puldiauto)

TOM
Aitäh! (paus) Ma küll enam puldiautodega ei mängi... Aga ma annan selle Anni vennale!

JÕULUVANA
Suurepärane! Iga puldiauto jaoks on kuskil keegi! (Annile) Sinule on see raamat lennukitest. Palun!

ANNI
Aitäh! (paus) Ma küll ise lennukite vastu huvi ei tunne... Aga ma annan selle Tomile!

JÕULUVANA
Väga hea! (hakkab otsi kokku tõmbama) Ma nüüd sätiks ennast tõesti minema.

TOM
Veelkord – aitäh saatesse tulemast!

JÕULUVANA
Aitäh kutsumast! Hoo-hoo!

Kommentaare ei ole: