teisipäev, 25. november 2008

Hakkan praktiliseks, 2. Tervisenõuandeid

Käes on talv, külm, lumi, pimedus. Ringi käivad külmetushaigused, vaadates, kus saaks kellelegi turja hakata. Järgnevalt jagan kaks head nippi külmetusega varajases staadiumis tulemuslikuks võitlemiseks. Võimalik, et need on individuaalsed, aga igatahes mina olen nad tulemuslikuks hinnanud. Ja võib-olla annavad mõne teisegi peal tulemusi, kesksed ained on ikkagi väga üldise mõjuga: viin ja C-vitamiin.

1. Minu vanaema tervisesurakas

Minu vanaema tavatses ikka rääkida, kuidas tema ükskord nooremas eas ennast kiirkorras väga efektiivselt ravinud. Oli jäänud palavikku, olnud kange külmetus kallal. Aga ei olnud aega haige olla. Siis võttis vanaema pudeli viina, jõi ennast, lihtsas keeles öeldes, lihtsalt täis, nii palju, kui sisse mahtus - ja läks magama. Ärgates oli tervis korras.

Sama nippi kasutasin viimati 2007. aasta jaanuari alguses. Töödega oli kibekiire, polnud aega voodis lebada ja haigetseda. Ja tervis oli nii käest ära, et kurk ei lasknud isegi häält läbi ja pea oli nagu raske kivikolakas. Siis tuletas vanaema tarkus ennast lahkelt meelde. Sõitsin taksoga joonelt Statoili, tõin sealt pooliku Lauaviina, ja kuna kokteilikultuur on vanaema aegadest peale veidi edasi arenenud, siis ka kaks pakki apelsinimahla (lisaks maitseomadustele ka C-vitamiin!). Võtsin väga korraliku, tippklassi luuletaja väärilise suraka, panin veel sokid ka jalga - ja magama. Magasin hea tüki aega, ja kui üles ärkasin, oli tervis nii palju parem, et sain laua taha istuda ja oma tööd ära teha.

Arsti kommentaar. Rääkisin vanaema tervisesurakast hiljem ka ühele arstile, Kessu vanaemale nimelt. Pärisin, kui palju sellel meditsiinilist alust on, või on lihtsalt nii, nagu ütles "Kevades" Saare perenaine: "Kes teab, kas ta on kah rohuks, või on aga niisamati muidu arvamine, et aitab." Ja Kessu vanaema kommentaar oli, et loomulikult on meditsiiniline tõepõhi all, viin paneb ju vere paremini liikuma.

Selle peale tuletab ennast mulle meelde asjaolu, et ka luuletaja Andres Vanapa hoidis ennast viimastel eluaastatel ainult igapäevase viinadoosiga elus. Ja Enn Vetemaa ütles selle kohta, et juba doktor Sulling on öelnud selle kohta, et viin, kui mõistliklus koguses võtta, võib mõjuda tervisele kasulikult, näiteks parandada pärgarteri läbilaskevõimet.

2. Minu C-vitamiinipomm

Selle nipi dikteeris mulle organism ise, ilma erilise minu omapoolse mõtisklemistegevuseta, nii nagu dikteerib instinkt loomadele nende eluviise. Lihtsalt ükskord, kui olin jälle külmetusega kimpus, tundsin vajadust osta poes korv täis võimalikult palju erinevaid tsitruselisi: apelsine, mandariine, greipe, sidruneid. Tõin selle laari koju ja hävitasin kõik üksteise järel ühe jutiga (mm, sidrun suhkruga...). Siis läksin magama. Ja ennäe, oligi ärgates tervis palju parem, pea ei kumisenud enam. Seda nippi olen korduvalt pruukinud, ja alati aitab.

3 kommentaari:

ilves@metsas.ee ütles ...

oojaa, parandada pärgarteri läbilaskevõimet - seda on ju ikka vaja teha. sõnakinnituskasti pean ma aga kirjutama MOLOO. oleks üks O vähem, tunneks ennast ehk puudutatunagi. nagu siis kui kägu osatab: möku! möku!

ilves@metsas.ee ütles ...

selgus, et MOLOO tähendab More or Less At Owners' Option. nüüd pean kohe AINNES kirjutama

ilves@metsas.ee ütles ...

Ainnes, selgub, on päris ilus tüdruk - http://www.facebook.com/people/Yael-Ainnes/1306105196
nüüd pean kirjutama MINDORET, guugeldan enne ära igaks juhuks.

ei tasunud vaeva.